Klasická západní morálka a vzdělanost (4. května)
Seminář představí základní pohledy na morálku, vzdělanost a osobní růst, tak jak byly formulovány během tisíců let tradice evropského myšlení. Umožní studentům, aby pochopili rozdíly mezi jednotlivými přístupy a aspoň letmo si odpřemýšleli, co to znamená pro jejich život a pro jejich myšlení.
Praha, sobota 4. května 2024
Seminář č. : 20240504
Seminář je určen pro 15 studentů, což umožní interaktivní přístup a hojnost debat.
Cena semináře je 1 400 korun.
V případě dotazů kontaktujte našeho pracovníka na emailu m.dvorakova@petrham.pl
Jiří Hejlek: Vzdělanost v dějinách a v současnosti
Vzdělávání jako kultivace intelektu (kultivace a tradice; vymezení vůči výchově, školení a intelektualismu).
Vzdělání a vzdělanost (typy vzdělání; jeho šířka versus hloubka).
Stručný historický přehled (antika; tzv. středověk a univerzity; Bible; humanismus a směřování ke „klasickému“ modelu)
Současná krize vzdělanosti a pociťování potřeby vzdělání
Osvícenství a romantismus (Winckelmann, Goethe, Fichte, Schelling).
Model klasického vzdělání a historismus.
Problém dvojího rozumu (Jan Patočka) jako skrytý původce rozkladu klasického modelu vzdělání.
Rozdělení a klasifikace věd v průběhu 19. století (Auguste Comte, Wilhelm Dilthey, novokantovci), vědy humanitní proti vědám přírodním.
Vydělení společenských věd jako nového typu (problém psychologie chápané jako klíčová humanitní věda; posilování významu ekonomie).
Utvrzení rozdělení věd matematizací logiky (proti tomu u věd společenských soupeření psychoanalytického a hermeneutického východiska; obrat k jazyku).
Doporučená literatura:
Patrick J. Deneen: Proč selhal liberalismus (Praha, Academia 2019)
Fichte: Pojem vzdělance (Praha, Svoboda 1971)
Konrad Paul Liessmann: Teorie nevzdělanosti (Praha, Academia 2011)
Jan Patočka: Dvojí rozum a příroda v německém osvícenství (Praha, Václav Petr 1942)
J. Schelling: Přednášky o metodě akademického studia (Praha, Oikoymenh 2022)
Tomáš Novák: Morální myšlení – etická tázání
- Co mám dělat?
- Co je dobro?
- Co chtít?
- Co je povinnost?
- Jak žít čestně?
- Jak řešit mravní dilemata?
- Jaké jsou v etice myšlenkové proudy?
Doporučená literatura:
Irvine, William B.. Jak žít dobrý život? Praha: Blue Vision, 2020.
Blažková, Miloslava. Dějiny etických teorií I (od antiky po konec 18. století), Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2004.
Blažková, Miloslava. Dějiny etických teorií od Kanta po pragmatismus. Praha: Karolinum, 2020.
Blažková, Miloslava. Dějiny etických teorií od Bergsona po Tugendhata. Praha: Karolinum, 2022.
Anzenbacher, Arno. Úvod do etiky. Zvon: Praha, 1994.
Thompson, Mel. Přehled etiky. Praha: Portál, 2004.
Jaspers, Karl. Otázka viny. Praha: Mladá fronta, 1969.
Machovec, Milan. Smysl lidské existence. Praha: Akropolis, 2006.
Haidt, Jonathan. Morálka lidské mysli. Praha: Dybbuk, 2013.
Šiler, Vladimír. Etika pro pedagogy. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2019.
https://siler.fi.cz/wp-content/uploads/2021/03/Etika-pro-pedagogy-2019-Ucebnice.pdf