20231118_Média, jazyk a společnost
Kurz ukazuje, jak se měnila česká média od roku 1989 do současnosti – jejich role, styl práce, formální i neformální pravidla, vztah novinářské komunity k veřejnosti, a také jaké typy osobností převažují mezi novináři. Ukazuje, jak se na novinářské práci odrazily společenské změny, ale zároveň také, jaký vliv měla média na společnost. Ukazuje to na žánrech, dění v médiích, ale také na rozborech mediálního jazyka. Vychází přitom ze standardních modelů pro analýzu médií, jako např. McLuhanův.
Seminář vedou docent Petr Žantovský, asi nejvýraznější český akademický expert na otázku médií a lingvista a filosof doktor Hejlek.
Petr Žantovský: Jak rozumět masovým médiím
Jiří Hejlek: Co prozrazuje jazyk používaný v médiích
Praha, 18. listopadu 2023
Seminář je určen pro 15 studentů, což umožní interaktivní přístup a hojnost debat.
Cena semináře je 1 400 korun.
Přihlášku do kurzu najdete >>zde<<
V případě dotazů kontaktujte našeho pracovníka na emailu m.dvorakova@petrham.pl
Přesné místo konání bude studentům oznámeno s dostatečným předstihem.
Petr Žantovský: Společnost a média
Média a žurnalistika – co jsou a nejsou
- Pár definic na začátek, základní pojmy, sociologie žurnalistiky
- Proč studovat dějiny žurnalistiky
- Média, žurnalisté, moc a vliv
- Společnost a média
Epocha přelomu (1989 – 1992)
Trendy v české žurnalistice po r.1989
Politika a média v novém státě (1993 – 1996)
Epocha procitnutí (1996-2002)
Žurnalistika let 1997 – 2002
Struktura médií v letech 2003-2006
- Obecná charakteristika
- Bulvarizace seriózních médií
- Investigativní žurnalistika
Česká žurnalistika a média v letech 2006-2010
No future? (2010-2013…)
Období 1989-2008
Specifická role veřejnoprávních médií a vývoj boje o vliv na ně
Vývoj posledních let a další perspektivy
Literatura:
Benda, J.: Vlastnictví periodického tisku v České republice v letech 1989 – 2006. Praha: Karolinum 2007
Kol. autorů: Dějiny českých médií v datech. Praha: Karolinum 2003
KÖPPLOVÁ, Barbara a kol. 2003. Dějiny českých médií v datech: rozhlas, televize, mediální právo. Praha: Karolinum, 2003. 461 s. ISBN 80-246-0632-1.
MCNAIR, Brian. 2004. Sociologie žurnalistiky. Praha: Portál, 2004. 182 s. ISBN 80-717-8840-6.
MCQAIL, Denis. 2002. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 2002. 447 s. ISBN 80-717-8714-0
ŽANTOVSKÝ, Petr. 2013. Česká politika a média po roce 1989. Praha: Institut Václava Klause, 2013.175 s. ISBN 978-808-7806-029.
ŽANTOVSKÝ, P. Mediální manipulace a krize v ČT v roce 2000. Praha: Institut Václava Klause, 2015. 261 s.ISSN 1213-3299
ŽANTOVSKÝ, P. Média a politika v digitálním světě. Beskydy: 2018. 299 s. ISBN 978-80-87431-47-4
Jiří Hejlek: Co prozrazuje jazyk používaný v médiích
Jazyk jako primární médium.
Mediální konzumenti jako nová forma davu.
Podstata jazyka – porozumění x dorozumění (pojem, zvyk, nápodoba).
Obsah projevu a krása řeči.
Jazykové vrstvy – problém spisovnosti.
Manipulace a „znásilňování jazyka – jazyk se brání a také prozrazuje.
Reklama, SMS, blogy apod.
Doporučená literatura:
Gustave Le Bon: psychologie davu
Jiří Kraus: Jazyk v proměnách komunikačních médií
Petr Vybíral: Jazyk současných českých médií