Slovanská a čínská démonologie (7. června)

Seminář se bude zabývat otázkou duchů a démonů v historických kulturách a myšlení. Zasadí je do kontextu celkového pohledu na svět i společenských institucí a ukáže také, jak se tyto představy vyvíjely v čase a promítaly do modernějších způsobů myšlení. Absolvent bude schopen tyto vzorce rozpoznávat a chápat souvislosti mezi archaickými představami  a motivy současné kultury.

  • Michal Téra: Slovanská démonologie
  • Matyáš Táborský: Duchové v Číně

Údaje o kurzu:

  • Datum a čas: Sobota, 7. června 2025, 9:00 – 17:00
  • Místo: Praha, poblíž Náměstí republiky
  • Kurz č.: 20250607 Praha
  • Seminář je určen pro 15 studentů, což umožní interaktivní přístup a hojnost debat.
  • Cena semináře je 1 400 korun (případně můžete požádat o stipendium).
  • Přihláška je >> ZDE <<

V případě dotazů kontaktujte našeho pracovníka na emailu m.dvorakova@petrham.pl


Doc. Mgr. Michal Téra, Ph.D. : Slovanská démonologie

Kurz „Slovanská démonologie“ se bude zabývat charakterem démonologie, jak jej známe z lidové kultury slovanských národů. Přednáška se zaměří na propojení démonologie na slovanskou archaickou kulturu a na místo démonologie ve slovanském folklóru. Pro rozbor problematiky budou vybrány konkrétní démonologické postavy, na kterých si ukážeme jejich vývoj v čase, jejich místo v lidové kultuře a jejich případný vstup i do moderní populární kultury. Konkrétně se bude jednat o čerta a upíra, případně zmíníme i další bytosti (vodník, víly, rusalky, domácí démoni apod.).

 

Přednáška se bude zabývat okruhy:

  • démonologie v archaické a lidové kultuře slovanských národů;
  • prameny ke slovanské démonologii od vrcholného středověku a raného novověku;
  • slovanský čert a jeho vztah k postavě křesťanského ďábla;
  • slovanský upír a jeho cesta do světové literatury a populární kultury;
  • vztah mytologie, folklóru a démonologie na postavách vodníka, víl a rusalek.

Výběrová bibliografie:

DYNDA, Jiří. Slovanské pohanství ve středověkých ruských kázáních. Praha: Scriptorium, 2019.

ELIADE, Mircea. Od Zalmoxida k Čingischánovi. Přel. Oldřich Kalfiřt. Praha: Argo, 1997.

ELIADE, Mircea. Šamanismus a nejstarší techniky extáze. Přel. Jindřich Vacek. Praha: Argo, 1997.

GINZBURG, Carlo. Noční příběh. Přel. Josef Hajný. Praha: Argo, 2003.

HOLÝ, Martin – MIKULEC, Jiří. Církev a smrt. Institucionalizace smrti v raném novověku. Praha: Historický ústav, 2007.

JABLONSKÝ, Dávid. Diabol vo svetle vybraných písaných a ikonografických prameňov kresťanstva. Vydanie: prvé. Trnava: Univerzita sv. Cyrila a Metoda v Trnave, 2022.

LECOUTEUX, Claude. Víly, čarodějnice a vlkodlaci ve středověku. Příběh dvojníka. Přel. Barbora Chvojková. Praha: Volvox Globator, 1998.

MARINČÁK, Šimon, ed. a ŽEŇUCHOVÁ, Katarína, ed. Medzi rozprávkou a vedou. Prvé vydanie. Bratislava: Slavistický ústav Jána Stanislava SAV, v.v.i., 2023.

NAVRÁTILOVÁ, Alexandra. Revenantství v české lidové tradici jako obraz cizího, nepřátelského světa. Studia mythologica Slavica 8, 2005, s. 117–126.

PÁCALOVÁ, Jana: K prameňom slovenských rozprávok. Samuel Reuss a kódexy revúcke. In Slovenská literatúra, roč. 54, č. 5, 2007, s. 384 – 393.

SCHMITT, Jean-Claude. Revenanti. Živí a mrtví ve středověké společnosti. Přeložila Kateřina Bavorová. Praha: Argo, 2002.

SVÁTEK, Josef a RŮT, Pavel, ed. Zlomky z české demonologie v zrcadle lidových skazek a pražských pověstí. Praha: Havran, 2001.

VÁŇA, Zdeněk. Svět slovanských bohů a démonů. Praha: Panorama, 1990.

WOLLMANN, Frank. Vampyrické pověsti v oblasti středoevropské. Národopisný věstník českoslovanský 14, 1921, č. 1, s. 1–16.

ZÍBRT, Čeněk: Staročeské výroční obyčeje, pověry, slavnosti a zábavy prostonárodní, pokud o nich vypravují písemné památky až po náš věk: příspěvek ke kulturním dějinám českým. Praha: Jos. R. Vilímek, 1889.

 


Bc. Matyáš Táborský: Duchové v Číně

Program se bude zabývat především rolí duchů gui (鬼) a božstev shen (神) v tradiční čínské společnosti. Důraz bude kladen na vymezení těchto pojmů a na snahu zachytit v jakých situacích se vyskytují v interakcích s člověkem, ať už se jedná o interakci milostného charakteru, udržování řádu nebo o otázky smrti. Bude také stručně zmíněno, jak se v období modernizace víra v duchy stala symbolem zaostalosti a že vymezení se vůči nim byl akt osvobozeného lidu. Vzhledem k čínské rozloze, historii a multietnicitě se bude jednat o zjednodušující pohled, který nevyhnutelně opomene mnoho dalších hledisek.

Předběžná bibliografie:

  1. FEUCHTWANG, Stephan. The Anthropology of Religion, Charisma and Ghosts: Chinese Lessons for Adequate Theory. Berlin: De Gruyter, 2010. (Religion and Society, sv. 46).
  2. HU, Baozhu. Believing in Ghosts and Spirits: The Concept of Gui in Ancient China. Abingdon, Oxon: Routledge, 2020. (Monumenta Serica Monograph Series).
  3. LUXUN. Zai “gui” de bianyuan [在“鬼”的邊緣 / Na pokraji „duchů“]. In: Marxists Internet Archive [online]. 1924 [cit. 15. 4. 2025]. Dostupné z: https://www.marxists.org/chinese/reference-books/luxun/24/003.htm
  4. LOMOVÁ, Olga a YEH, Kuo-liang. Ach běda, přeběda! Oplakávání mrtvých ve středověké Číně. Praha: DharmaGaia, 2005. ISBN 978-80-86685-41-0.
  5. POO, Mu-Chou. Ghosts and Religious Life in Early China. Cambridge: Cambridge University Press, 2022.
  6. SUN, Xiaoqin a WANG, Hongqi, eds. Tiandi ren gui shen tujian [Illustrated Guide to Heaven, Earth, People, Ghosts, and Spirits]. Beijing: Zhongguo Duiwai Fanyi Chuban Gongsi, 1997.
  7. ZHENG, Zhiming. Zhongguo shehui guishen guannian de yanbian [The Evolution of Ghost and Spirit Concepts in Chinese Society]. Taipei: Zhonghua Da Dao Wenhua Shiye Gufen Youxian Gongsi, 2001. (Zongjiao Congshu, sv. 15).
  8. ZHONG, Zexin. Zhongguo de gui [Ghosts in China]. Beijing: Guoji Wenhua Chuban Gongsi, 1993.
  9. ZHONGGUO SHEHUI KEXUEYUAN WENXUE YANJIUSUO, ed. Bu pa gui de gushi [Stories of Not Fearing Ghosts]. Beijing: Renmin Wenxue Chubanshe, 1978.

 

 

 

 

 

 

 

Napsat komentář